مشهد؛ شهر جشنواره‌ها

 12 آذر 1397 ساعت 09:15  |  17  بازدید
مشهد؛ شهر جشنواره‌ها

سال‌ها است، مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی معرفی شده، بنابراین می‌توان زمینه‌های توسعه گردشگری با رویکرد تبدیل مشهد به‌شهر جشنواره‌های دینی مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در جهان اسلام را مهیا ساخت.



به گزارش پایگاه خبری صبح هشتم، مجید عسگری کارشناس مسائل اجتماعی و مدیریت شهری در قالب یادداشتی به‌ظرفیت‌های موجود در مشهد برای برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی اشاره کرده است. 

مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) قبله‌گاه دل‌هاى مشتاق و عاشقان دلداده آن حضرت در سراسر جهان است و مشهد شهر و قطعه‌ای از بهشتِ شیدادلانِ کوىِ دوست است که زائرین بارگاه نورانی آن امام همام، از گذشته دور با تحمل مشقت‌هاى فراوان به‌زیارت بارگاه نورانى‌اش مى‌شتابنـد، چراکه زیارت امام رضا(ع)، زیارت همه خوبی‌ها و مرهمی برای دل‌های شکسته است.

سال‌ها است مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی معرفی و برای پیشرفت این شهر ملی هم تصمیماتی اتخاذ شده،  شهری که برای توسعه همگوم نیازمند توجه همه جانبه همگان به‌توسعه کالبدی و روحی آن، توسعه ویژه فرهنگ و همزمان با آن توسعه معماری ایرانی و اسلامی دارد که بی‌گمان می‌تواند برکات و ثمرات زیادی را برای توسعه بخش‌های مختلف زیرساختی آن، به‌ویژه حوزه فرهنگ و هنر این خطه تمدن‌ساز به‌همراه داشته باشد.

همه ساله شاهد هستیم که بر تعداد خیل عظیم مشتاقان زیارت امام مهربانی‌ها افزوده شده و اکنون گفته  می‌شود زائران خارجی و داخلیِ پایتخت معنوی کشورمان، در چشم‌انداز 20 ساله با افزایش دو برابری به‌بیش از 40 میلیون نفر می‌رسند، این در حالی است که فضا و امکانات زیرساختی دومین کلان شهر مذهبی جهان، جوابگوی نیازهای زائرین و ساکنین آن نیست.

مشهد شهری است که متولی یکی از امور فرهنگی اولویت‌دار در نظام جمهوری اسلامی یعنی زیارت است و انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند نقش عمده‌ای در بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان داشته باشد، از سوی دیگر، مشهد مقدس به‌عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان باید پیام‌آور فرهنگ رضوی بوده تا زائرین و مجاورین، ضمن برخورداری از امکانات مناسب شهری، از معنویت خاص این شهر بهره‌مند شوند.

این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد زیارت، هدف اول سفر بسیاری از مردم کشورهای مسلمان و عربی به‌مشهد است، بنابراین می‌توان از این امکان استفاده، با تبلیغات در این‌ کشورها، زمینه ورود گردشگران مذهبی و توسعه توریسم زیارتی را فراهم کرد، البته این در شرایطی است که ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز ورود گردشگران با اتخاذ تمهیدات لازم فراهم شود.

برای دستیابی به‌این جایگاه باید تمام عوامل و ظرفیت‌هایی را که در راستای رشد و ارتقای شاخص‌های فرهنگی تأثیرگذار است شناسایی، ارتقای سطح معنویت در شهر را با فن‌آوری‌های جدید مدیریت شهری پیوند و بستری مناسب برای آماده شدن واقعی مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فراهم کرد و زمینه‌های توسعه گردشگری با رویکرد تبدیل مشهد به‌شهر جشنواره‌های دینی مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در جهان اسلام را مهیا ساخت.

خالی از لطف نیست بگوییم کمک گرفتن از اشاعه و ترویج فرهنگ متعالی رضوی، تاثیر فراوانی در رسیدن به‌هدف به‌همراه دارد، انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، یک فرصت تاریخی است که باید از این فرصت برای ارتقای سطح معنویت در شهر و همتراز شدن با پایتخت‌های بزرگ کشورهای اسلامی از نظر فرهنگی و تکنولوژی، همچنین تبدیل شدن به‌آرمان شهر رضوی و تغییر رفتار در شهروندان آن به‌عنوان شهروند رضوی حداکثر استفاده را کرد.

برای رسیدن به‌این جایگاه باید در ابتدا رفتار، الگوها و زیر ساخت‌های فرهنگی را که در این شهر وجود دارد، تغییر داد تا مردم با کردار خود شهر نمونه را تجربه کرده و در این صورت با داشتن چنین شهری می‌توان نوع پیام فرهنگی را که ریشه در فرهنگ و آیین رضوی دارد به‌جهانیان با خلق فستیوال‌ها و جشنواره‌های متنوع ملی و بین‌المللی منتقل کرد.

از آنجا که ایران در کنار سوریه، عراق و عربستان چهار کشور مقصد زیارتی خاورمیانه هستند و این در حالی است که در سال‌های اخیر کشورهای مسلمانِ دیگر نیز با سرمایه‌گذاری قابل توجه برای جذب بیشتر گردشگران، تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تلاش همه جانبه مسؤولان و شهروندان مشهدی برای برنامه‌ریزی دقیق همراه با بسیج همه امکانات موجود در سطح شهر یکی از بسترهای مهم و لازم برای دستیابی به‌جایگاه واقعی مشهد است.

خلق جشنواره‌های بین‌المللی

مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران به‌لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبی زمینه رشد و توسعه بسیاری دارد، با این وجود باید برنامه‌های راهبردی مشخصی در این زمینه تدوین و اجرا شود، این در حالی است که رونق فعالیت‌های فرهنگی با محوریت زیارت، می‌تواند ضمن تحول اقتصادى، همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی و زدودنِ تصویر نامناسب و غیرواقعی از زندگی ایرانی که کشورهای غربی با تبلیغات گسترده خود علیه کشورمان ترسیم کرده‌اند، بستر مناسبی را برای تعاملات فرهنگی به‌ویژه حوزه فرهنگ رضوی، توسعه فرهنگی همراه با توسعه اقتصادی فراهم کند.

از آنجا که برخورداری از قدمت تمدنی، تاریخی و فرهنگی، الگوبودن از نظر دارا بودن انواع هنرها مانند معماری و صنایع‌دستی نمونه‌هایی از معیارهای انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ست، پرداختن به‌این شاخص‌ها بوده که مشهد را از این نظر غنی و خاص کرده است، ظرفیت معنوی و گردشگری مشهد، حتی موسیقی‌های متنوع خراسان، آداب و رسوم اقوام مختلف این شهر و شهرهای اطراف آن ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای مشهد فراهم ساخته تا حتی می‌توان ادعا کرد، چنین قابلیت‌هایی را دیگر پایتخت‌های بزرگ فرهنگی جهان اسلام ندارد.

این امر انتظارها، از مشهد و مدیران شهری آن را بالا برده و باید از این فرصت فراهم شده برای معرفی ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد چه در بستر داخلی ایران اسلامی و چه در سطح بین‌الملل استفاده کرد تا یک بار دیگر جایگاه تاریخی و تمدنی مشهد و اینکه کانون گسترش فرهنگ و تمدن در شرق ایران بوده است، شناخته و معرفی شود و البته در این رهگذر نباید از نقش و جایگاه پررنگ شهروندان مشهدی در راستای گسترش سطح آداب معاشرت اجتماعی چشم‌پوشی کرد.

مشهد، بدون تردید بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کلان شهر مذهبی جهان تشیع و ایران اسلامی بوده که در این راستا انتظار است کلیه نمادهای معماری و شهرسازی در مشهد مقدس، متأثر از وجود با برکت امام رئوف و حرم مقدس علی ابن موسی الرضا(ع) باشند، یا حداقل رنگ معماری ایرانی و اسلامی در آن متجلی باشد.

مشهد با داشتن گردشگر فراوان، دارای ویژگی فاخری است که خیلی از شهرهای بزرگ گردشگری در جهان اسلام از جمله  مالزی از آن محروم هستند و آن شرایط شهر دینی و مذهبی است، پایتخت معنوی ایران به‌خاطر جذابیت‌های معنوی که دارد می‌تواند با اضافه کردن خلاقیت‌هایی در رفتار اجتماعی، هنری، معماری و خدمات رسانی خود به‌زائرین و مجاورینش به‌یکی از کلان ‌شهرهای توریستی جهان و خواستگاه برگزاری جشنواره‌های متنوع در بستر جهان اسلام تبدیل شده که سبب رشد اقتصادی اجتماعی شهر مشهد را فراهم می‌کند.

داشتن شهری با عنوان پایتخت معنوی ایران تنها با الگوی شکلی به‌عنوان مثال با بهره‌گیری از آجر و  کاشی‌های فیروزه‌ای محقق نمی‌شود، باید الگوها و روح معنایی را به‌درون مایه این شهر دمید تا مشهد به‌عنوان شهری که متعلق به‌دنیای اسلام است و ظرفیت پذیرش مهمانان متنوعی را در خود داشته و دارد به‌بهترین شکل ممکن رشد کرده و  مراحل تبدیل شدن واقعی به‌یک پایتخت فرهنگی جهان اسلام را پیدا کرد.


منبع خبر: فارس

  افزودن نظر

آخرین تصاویر

آخرین ویدئوها

آخرین یادداشتها